Tack snälla narkosläkare!

Det finns många läkare på sjukhuset. Men ska säga att det är skillnad på läkare och LÄKARE. Idag så  var det 2 patienter som skulle elkonverteras. Det innebär att om hjärtat går i otakt dvs. står och "flimmrar" så måste patienten få en elstöt för att hjärtat ska slå om i en normal rytm. Patienten sövs då en kort stund.
I alla fall, jag var med på dessa två elkonverteringar. Och då var det en narkosläkare med som skulle söva patienten. Det var även en sjuksköterska med och en hjärtläkare med. 

Sjuksköterskan sa till narkosläkaren attt jag var nästan färdig sjuksköterska och då tände det till i narkosläkaren och pedagogen inom honom vaknade till liv!
Han frågade om jag ville sätta ner en svalgtub på den första patienten som då redan var sövd och skulle precis vakna upp. En svalgtub underlättar så att patienten får en fri luftväg och håller undan tungan. VA, SKA JAG!?? Men visst!!! Dock var patienten såpass vaken att det inte gick eller behövdes. 

                               

Men vi bestämde att på nästa patient skulle jag hålla fria luftvägar. Så vid nästa patient så sövdes patienten, läkaren visade hur jag skulle hålla huvudet och käken. Han förklarade jättebra! Och sa då jag höll rätt och vad jag skulle tänka på. Sedan fick jag ventilera patienten.
Detta var mycket oväntat att jag skulle få göra! Men det var väldigt roligt och jag lärde mig mycket! Och läkaren var så snäll och  jättebra på att undervisa!

Och jag ska säga att det är lååååångt ifrån alla läkare som undervisar sjuksköterskestudenter! Men denne narkosläkare gjorde det. Och nu var jag ju inte ens där som student utan som vikarie!! Det är liksom nästan ännu längre ner i hierarki-kedjan :P

Nu ska jag fira mina bravader med att baka lite muffins! :D HEJ SVEJS!! 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0