Om att åka buss

Bilden ovan är tagen då jag åker just buss! :)

En sak som jag tycker är roligt det är att uppmärksamma beteende i olika vardagliga situationer t.ex. i bussen, hissen, i kön eller liknande. Jag får väl börja med att säga att jag själv också tillhör denna gruppen :P

Det här med att välja platser då man ska åka buss, spårvagn eller liknande. Eftersom jag under mitt första år då jag pluggade så pendlade jag varje dag så blev en hel del att man åkte buss, så har studerat detta noggrannt:
OBSERVERA, det är inte i alla fall det går till såhär.

Då man går på bussen sätter man sig på en plats där det är helt ledigt. Det ska gärna vara en bit från där andra sitter. De allra flesta sitter gärna vid fönstret och självklart hamnar väskan på sätet bredvid. Då får man inte bara mer benutrymme utan man minimerar även risken att någon sätter sig där.
Vid det här tillfället ser det rätt lustigt ut om man sitter långt bak och tittar fram: Alla sitter vid fönstret! Så det blir en lång rad på båda sidor vid fönstersidan. Nästan som att det är en tyst regel att man måste fylla ut fönsterplatserna först innan man sätter sig någon annanstans. 

Då det inte längre finns några platser där båda säterna jämte varandra är lediga så börjar det sakta fyllas på på de andra platserna där man får sätta sig jämte en främmande person. Man väljer först platser där det inte ligger någon väska, påse etc. Då detta inte längre är möjligt får man ju fråga lite försiktigt: "Är det ledigt här?", "Kan jag sitta här?" eller så säger man inget alls utan man ger personen en menande blick som säger att "Här tänker jag sätta mig så du får flytta på din väska".
Om man själv sitter på platsen vid fönstret och någon ska sätta sig jämte så tänker man, medvetet eller omedvetet, att: "Nej, sätt dig inte här!"

Oerhört spännande att observera! Tänk på detta nästa gång ni åker buss! :D

Måste bara säga lite kort om att åka hiss med! Detta är ännu roligare!!
Då man ska åka hiss så kanske det är några stycken som ska klämmas in. Oavsett hur många eller få man är som ska in i hissen så då man väl är inne, har tryckt på knappen och dörrarna har stängts så blir det alltid helt KNÄPPTYST! Hur roligt är inte detta!!! Har hänt flera gånger att jag har tänkt på detta och nästan börjat skratta för att det är så roligt. 
Kanske bara är jag som tycker detta är så skoj men man är ju som man är :)

Nu får det räcka för idag!
Hejsan svejsan!!!


Kommentarer
Nett

Visst är det så, även för miug som kanske bara åker buss ca 2-3 ggr per år :)

2011-09-26 @ 10:15:24
URL: http://www.enkoppkaffe.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0